14.5.2012

Ruokapäiväkirja viikon ajalta

Olipas outoa taas kirjoittaa ylös kaikki mitä suusta alas meni xD
 Kirjoitin viikon ajalta kaiken vihkoon ylös minkä söin ja otin kuvia aina kun muistin.
Laitan nyt tähän kaiken mitä olen syönyt viime viikolla.

Maanantaina söin aamulla vaan omenan.
Aamupalan kokoon vaikuttaa se, että mitä edellisenä iltana on syönyt. Jos olen illalal syönyt paljon ei aamulla jaksa oikein syödä. Jos taas illalla on syönyt vähän voi aamulla olla hirmuinen nälkä :P
Maanantaina päivällä tehtiin tortilloja. Söin eka yhden ja illemmalla vielä kaksi lisää. Maanantaina en jaksanut enää syödä mitään muuta, koska noi tortillat on tosi isoja ja täyttäviä.
Tiistaina söin aamupalaksi omenan ja varrasleipää. Varrasleipä on ihan sika hyvää.
Syön vaaleaa leipää vain silloin kun tumma on loppunut. Mun mielestä tumma leipä maistuu paljon paremmalle kuin vaalea. Antti taas syö aina vaaleaa. 
Parin tunnin päästä söin toisen varrasleivän.
Illalla mentiin kavereiden kanssa grillaamaan ja söin siellä 2 makkaraa, maissia ja salaattia. 
Yhyy! En muistanut ottaa kuvaa makkaroistani :/
Sitten tultiin kaikki meille katsomaan jääkiekkopeliä. 
Sain pojista hyvän kuvan just ku suomi teki maalin! xDD
Syötiin samalla popcornia.
Join coca colaa ja muut joi kaljaa.
Jos juon limua niin yleensä juon lightia tai zeroa, koska en halua saada turhaan ylimääräisiä kaloreita.
 Joka aamu juon kahvin mustana, että herään. Vettä juon päivän aikana paljon. Noin 6 lasia.
Keskiviikkona söin aamupalaksi kaksi varrasleipää.
Ja omenan.
Päivällä mentiin puistoon istumaan ja söin ison jäätelön. Olin varmaan ainut ihminen jolla oli t-paita päällä. Mulla on raskaana niin kuuma! xDD
Ruuaksi söin keskiviikkona nuudelia, fetaa, wokkia, possua, punajuurisalaattia ja kaisersalaattia.
Tuntuu, että maha täyttyy nyt nopeammin. Varmaan vauva painaa mun vatsalaukusta pienemmän? 
Tai sitten mulla ei enää ole sellaisia puutostiloja, että pitäisi syödä paljon.
Illalla söin taas varrasleivän :DD
Ja porkkanaa :P
Torstaina aamupalaksi kaksi varrasleipää ja omena.
Päivällä käytiin hakemassa mäkistä ruokaa :P
Söin caesar-salaatin ja join coca cola zeron.
Jälkiruuaksi iso jäätelö :P
Illalla jogurttia, mysliä, omena ja varrasleipä.

Perjantaina söin aamupalaksi mysli sekamelskan. Mysliin laitoin pilkotun omenan, mustikkaa, jogurttia, maitoa, Alpen mysliä, rusinoita ja pähkinöitä.
 Parin tunnin päästä söin kaksi tummaa leipää juustolla, kurkulla ja voilla.
Toinen oli varrasta ja toinen realia. 
Päivällä söin ruuaksi Antin tekemää kanakeittoa ja valkosipulipatonkia :P
Illalla katsottiin jääkiekkoa Suomi-Kanada peli ja Antti oli ostanut karkkia ja sipsiä. Söin niitä.
En tykkää enää kauheasti karkista. Jäätelö, popcorni ja sipsi ovat minusta nyt parempia.
Lauantaina söin aamulla sämpylän, koska varrasleipä loppui.
Parin tunnin päästä söin omenan.
Sitten käytiin illalla Hyvinkäällä Antin vanhemmilla kylässä ja söin siellä kahvin kanssa yhden palan jotain pullapitkoa ja yhden keksin.
Kotona illalla porkkanaa ja 3 hapankorppua
Ja jugumysliä.
Sunnuntaina söin aamulla hapankorppuja.
Sitten menin vanhaan kotiin, koska oli äitienpäivä ja äiti oli tehnyt kakun.
Söin äitienpäiväkakkua kaksi palaa.
Pullan ja tuulihatun :PPP Join kahvia ja light jaffaa.
Illemmalla ruisleipää tomaatilla ja pari hapankorppua.
Sitten sain äitiltä pullia kotiin ja söin niitä vielä iltapalaksi ::DD
En syö joka päivä lämminta ruokaa, eikä mulla ole tiettyä rytmiä syömisessä. Syön kuitenkin aina kun on nälkä tai ei aina edes ole nälkää xD Viime viikolla tuli syötyö melkein joka päivä jotain herkkua!
Raskaana naisen pitäisi syödä joka päivä noin 300 ylimääräistä kaloria.
Mitä mieltä olette mun syömisestä?? Syönkö hyvin, huonosti vai liikaa? :D

41 kommenttia:

  1. mulla alkoi nyt tekemään ihan hurjana mieli tummaa leipää juustolla kurkulla! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nami! Syön eniten just tummaa leipää, juustol ja kurkul :)

      Poista
  2. kyl sä mun mielestä syöt ihan normaalisti:) Ja sun keho tietää kyllä mikä on sopivasti:)
    Ja veikkaan että se et sul ei mahu enää niin paljon kerralla johtuu ehkä monestakin tekijästä. Osaksi varmasti siitä että sä oot varmaan saanut tarpeeksi ravntoa ja puutostila alkaa olla ohi:) Ja varmaan se vauvakin vie jo se verran tilaa että sekin vaikuttaa:D

    Ja mä söin tänään kans tortillaa:P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep!!
      Nam tortillaa :P

      Poista
    2. Anoreksian aiheuttaman puutostilan korjaamiseen menee aikaa monesti vuosia. Etenkin nyt, kun olet tullut raskaaksi melkein suoraan vaikean anoreksian jälkeen, ja kohtuvauva vie ns. ravintoaineista herkut päältä, on erityisen tärkeää huolehtia riittävästä energian- ja ravintoaineiden saannista.

      Mielestäni syömisesi ovat epäsäännöllisiä, ateriat niukkoja ja kuvastavat hyvin syömishäiriölle tyypillistä kompensointia: kun syö herkkuja, pienenee muu normaalin ravinnon kulutus. Aterioiden selkeyden puuttuminen ei ole pieni asia, vaan sellainen juttu, johon varmasti nyt raskaana ollessa kannattaa panostaa. Olet kuitenkin jatkossa lapsellesi esimerkkinä. Esim. maitotuotteiden kulutus on pientä, puhumattakaan proteiinin ja rasvan riittävästä saannista.

      Olen todella iloinen, että olet selvinnyt syömishäiriösi kanssa näin pitkälle ja odotat vauvaa. En halua maalata piruja seinille, mutta anoreksia ja syömishäiriöt ylipäätään ovat erittäin vakavia psyykkisiä sairauksia, joista paraneminen kokonaan vie usein vuosia - harvoin näissä voi oikaista, vaikka paino olisikin normaaleissa lukemissa. Olet päässyt pitkälle omin neuvoin, mutta suosittelen kyllä ammattilaisen apua lisäksi. Raskausaikana on mahdollista saada esim. ravitsemusterapeutille aikoja. Mietin, että kohdallasi se voisi olla todella hyvä juttu. Ravitsemusterapeutin jeesiä voi kysellä neuvolasta. Syömishäiriötäsi olisi toki erittäin hyvä käsitellä muutenkin, mutta ymmärrän hyvin, jos se juuri nyt ei tunnu kovin hyvältä ja houkuttelevalta ajatukselta. Herättelen tätä ajatuskuviota kuitenkin siksi, että nyt vauva suojaa sinua laihduttamiselta, koska olet vastuussa lapsesi kasvusta kohtusi suojissa. Kun vauva syntyy, voi vanhat oireet leimahtaa uudelleen esille, kun pakottavaa syytä syömiseen ei enää olekaan. Oireet eivät välttämättä palaa takaisin ihan yhtä pahoina, mutta syömishäiriömaailma on ahdistava vankila, vaikka olisi normaalipainoinenkin. Paino ei kerro koko totuutta psyykkisestä voinnista. Tämä voi tuntua kaukaa haetulta juuri nyt, mutta ainakin tämä mahdollisuus on olemassa. Varmasti sitä toki olet jo miettinytkin.

      Kaikkea hyvää raskauteesi ja hyvää vointia! Uskalla vaan mennä kohti normaalia ja tervettä! Olet todella elämäniloinen, pirteä nuori nainen! :)

      Poista
    3. Mustakin tuntuu että mä syön enemmän :o Ja kalsiumin tarpeellisuutta ei tosiaaan voi korostaa liikaa. Pitkä laihduttaminen on varmaan vaikuttanut luutiheyteesi, ja muistaakseni raskaus ja/tai imetys haurastuttaa luita ainakin jotenkin väliaikaisesti kai? Mustakin ravitsemusterapia vois olla hyvä ajatus.

      Poista
  3. Anonyymi14.5.12

    Lämmin ruoka joka päivä Heli!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yritän, mut aina ei ehi!

      Poista
  4. Anonyymi14.5.12

    Mä syön sua enemmän vaikka olen pienikokoinen enkä juurikaan harrasta liikuntaa. Toisaalta olen vielä toipumassa anoreksiasta vaikkei mun enää tarttekkaan nostaa painoa. Herkuista tulee kyl paljon energiaa eli on vaikea mennä sanomaan että syönkö loppujen lopuks sua enemmän (vaikka yön itekin herkkui joka päivä :D).

    Kiinnitin huomiota siihen että mitä sä juot päivittäin? En varsinaisesti oo huolisssani et kuolisit johonkin nestehukkaan, mut huolestuin vähän sun kalkin saannista. Raskaana elimistö tarttee enemmän kalsiumia kun sitä menee myös vauvalle! Hyvä kun syöt juustoo kummiskin aik kivasti ja jogurttii kans :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva et oot parantumas anoreksista :) ja kyl pienen herkun saa joka pvä syödä. Pieni ylipaino on terveellisempää ku alipaino :)
      Juon vettä joka päivä varmaan 6 lasii mut joo maidosta en tykkää, mut juustoo ja jogurttii syön. Saan varmaan kalsiumia kuitenki ihan hyvin ku mun kynnet on vahvat!

      Poista
  5. Ja mä kiinnitin huomiota tuohon sun sokerinsaantiin, raskaanahan pitäisi sitä sokeria tarkkailla ja noissa jugurteissa, muromysleissä, karkeissa, pullissa ja vaaleassa leivässä on sitä piilosokeria... Itse joudun katsoon mitä syön, koska jäin kiinni sokerirasituksessa paastoarvollani :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaaleaa leipää en syö yleensä, mut söin ku tumma loppu eikä jääkaapissa ollu sillo mitää. Karkkia en syö paljoa. Ostan yleensä maustamatonta jogurttia. Viime viikol sattu just oleen äitienpäivä ja suomen pelejä nii siks söin herkuja :P

      En joudu sokerirasitukseen, neuvolas ne sano et mun paino oli nii alhaalla nii ei tarvii mennä

      Poista
    2. Ei mun mielestä ainakaan sokerin saantia tarvi raskaana ollessa sen enempää seurata kun normaalistikaan jos ei radia ole :-) Tsemppiä jatkoon, ihanaa että syöt ja olet toipumassa!

      Poista
  6. Ei kannata hirveesti noita aspartaamilitkuja vedellä ;/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En mä paljoo niit juokkaa, sillo ku muut joi kaljaa nii join cocacola lightii ja sit mäkki ruuan kaa join ja äitienpäivänä join. Vesi on parasta!

      Poista
  7. Tottakai sokerin ja varsinkin suolan saantia täytyy tarkkailla raskausaikana, mut et säkään näytä paljoa sokeria käyttävän. Light-limujakin saa juoda kyllä, mutta kaikkea kohtuudella, itse en pysty luopumaan pepsi maxista. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep :) joo saa kaikkee, mut kohtuudella :P

      Poista
  8. Anonyymi14.5.12

    Et missään nimessä syö liikaa. ehkä just jotenkin riittävästi.

    VastaaPoista
  9. Mulla ois haaste mun blogissa sulle :)♥ http://distressedfairy.blogspot.com/2012/05/haaste.html

    VastaaPoista
  10. Hui miten paljo ruokaa ja hyvännäköstä :D mmm...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis en tarkottanu silleen "syötpä hirveesti" vaan ku kuva kuvan perään tuli hyvää ruokaa ja nälkäni alkaa kasvaa, kääk!

      Poista
  11. Anonyymi15.5.12

    Raskaaksi naiseksi syöt ihan hyvin ja kuunnellen elimistöä :) enkä usko että enemmän syöminenkään vaikuttaisi mitenkään. Tosta herkkujen "kompensoinnista" sen verran että onhan se fakta että jos syö korkeaenergisiä ruokia, elimistön hormonit kertoo saaneensa energiaa tarpeeksi! Eli ei se ole kompensointia jos jos herkutkin vie osakseen nälkää. Parhaiten pärjää kun ei ajattele sitä paljonko saa tai pitää syödä vaan menee nimenomaan nälän mukaan. Kasviksia ehkä hiukan lisäisin niin että se puoli kiloa päivässä etenkin nyt raskaana täyttyisi!
    T. Ravitsemusalaa opiskeleva

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Syömishäiriöisen kompensointi ja normaali-ihmisen kompensointi herkkujen suhteen on kaksi aivan eri asiaa. Kun syöminen on päässyt häiriintymään, on erittäin tärkeää opetella normaali syömisrytmi ja unohtaa kompensoinnit. Tätä mieltä ovat myös syömishäiriöpuolella työskentelevät huippuammattitaitoiset ravitsemusterapeutit, kuten Partik Borg ja Katrin Strengell Syömishäiriökeskuksesta.

      Poista
  12. Anonyymi15.5.12

    voi miten ihana nähdä sulla kuvia ruoasta/syömisestä! oon NIIIN ilonen sun puolestas aivan kaikesta :)) <3

    VastaaPoista
  13. Anonyymi15.5.12

    heippa. ihana blogi sinulla, mutta vain nämä uudemmat postaukset... Ootko koskaan miettinyt, kannattaisko poistaa nuo aiemmat pro-anailu-postaukset, luukuvat yms.?? toimivat muuten thinspiksenä sairastuville/sairaille tytöille, sitäkö haluat??

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo oon miettiny et laittaisin ne piiloon

      Poista
  14. Tärkeintä on varmasti kuunnella omaa kehoaan, sillä keho yleensä kertoo, mitä tarvitaan. :) Kalsiumin saantia pitää varmasti myös tosiaan tarkkailla, kun anoreksia yleensä haurastuttaa luita ja voi mennä kauankin, että se "kalsiumvaje" täyttyy.

    Tsemppiä paljon!

    VastaaPoista
  15. Anonyymi16.5.12

    Komppaan tuota joka tuolla ylempänä sanoi, että maitotuotteita, ja proteiinia on turhan vähän. En tosin tiedä oletko esim laktoosi-intolerantikko tai jos et tykkää maidosta/piimästä juomana, mutta kalsiumin saanti kannattaa yrittää turvata ja proteiinia lisätä.
    Kannattaa rytmittää tuota syömistä, helpottaa sitten elämää vauvankin kanssa. Syödä voi 5, jopa 6 kertaa päivässä, ei mitään tietenkään valtavia annoksia, mutta tuo 5-6 kertaa kohtuullinen annos on suositus jotta tulee syötyä sopivan usein että verensokeri pysyy hyvänä jne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tykkää maidosta ja piimästä, mut maito menee myslin kaa ja eilen kaksikin kertaa :)

      Poista
  16. Anonyymi16.5.12

    en uskaltais syödä raskaana/imettäessä limuja, roskaruokaa ja muita aspartaami-/lisäainejuttuja :o olet mitä syöt ja vauva on mitä sinä syöt. mut tärkeintähän sun kohalla on varmasti se, että syöt ylipäätänsä ees jotain!! oon ylpee susta kun pystyt syömään vapaasti mitä haluut :) ja et todellakaan syö liikaa!
    kasviksia ja marjoja/hedelmiä tosin lisäisin.. anoreksian aiheuttamat vitamiini- ja hivenainevajeet ei korjaannu ihan noin vaan. energia on eri asia. ehkä se ravitsemusterapia tosiaan vois olla hyvä juttu? sitten kaiken sais varmasti kuntoon :) tsemppiä<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis en yleensä ees juo limuja mut viime viikol join ku muut joi kaljaa ja mäkki ruuan kaa join ja äitienpäivänä. En normaalisti syö pullaa/kakkuja, mut kyläs otin ja ku oli äitienpäivä. Ei se vauva kuole jos syön jäätelöä pari kertaa viikos :) En oo nyt 3 päivään syöny mitään roskaruokaa. Tuli vähän huono viikko tohon juttuun ku joka päivälle melkeen sattu tuleen jotain epäterveellistä. Ja vois syödä kyl enemmän kasviksii ja marjoja ja vihanneksii, tänään ostan!! :)

      Poista
  17. Itsekin jättäisin limsat pois tai ainakin joisin sokerisina aspartaamin sijaan juurikin tuon vauvan takia ja muutenkin :D Mutta ihmisiä kaikki ollaan ja tuskin pystyisin itsekään syömään joka päivä täysin oikein raskaanakaan (: joku sanoi että pitäisi piilottaa proanajutut mutta olen erimieltä, tässä on aivan upea kasvutarina takana ja on ihana nähdä miten olet parantunut. Opettava tarina thinspaavan sijaan kun näkee miten hyvin voit nyt!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulle sanottiin aikoinaan neuvolassa et mielummin kohtuudella light limuja kuin sokerilimuja. Juomia, joissa on a:lla alkavaa makeutusainetta voi juoda sillon tällön, mut s:llä alkavia pitäis välttää. S:llä alkavia ei edes oo limuissa vaan esim. jossain hermesetasissa yms.

      Poista
  18. Anonyymi16.5.12

    Mä en usko tuohon kompensointi-paskaan, mitä eräs tarjoili täällä viesteissään.
    Kiva kun olet löytänyt syömisen ilon. Vinkkinä sellainen, että kannattaa jo etukäteen varmistella, että tietää paikan mistä hakea apua, jos raskauden jälkeinen masennus yrittää käydä päälle (se voi tulla äidille kuin äidille). Ja sitten kun olet jo senkin miettinyt etukäteen, et ehkä edes tarvitse sitä. Kaikkea hyvää myös jatkossa!

    VastaaPoista
  19. Anonyymi17.5.12

    Jos syö vaalean leivän tai karkkia niin mitä väliä, varsinkin sinun kohdalla kun syöt muuten terveellisesti (ruisleipä nam♥). Pohjimmiltaanhan se on energiaa, jota ihminen tarvitsee ja raskaana varsinkin kun baby kasvaa masussa:).
    Ei ole olemassa mitään täydellistä ruokavaliota, kaikilla on se oma body ja jos omaasi kuuntelet niin se on hienoa♥!

    Oon seurannut tätä sun blogia jo pian 1,5 vuotta. Muistan, miten pelkäsin, että kuolisit:(! ja olin oikeasti sitten niin onnellinen, kun päätit ihan itse parantua omin voimin♥

    Tarinasi on inspiroinut mua tosi paljon paranemaan. Vanhat postaukset ovat osa sitä tarinaa ja näyttävät nykyisiin verratessa, miten paljon parempaa elämä on! Toivon, että pääset sairaudesta ikiajoiksi irti ja elät elämäsi onnellisena loppuun saakka!♥

    VastaaPoista
  20. Anonyymi27.5.12

    Hassu kysymys, mutta mitä merkkiä ja mistä nuo teidän lautaset on, aivan ihania! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Emmä enää muista!! xO Sain ne 18v synttärilahjaks, mut kävin kattoon kaapilla nii noi yhet on ainaki arabia merkkisii :)

      Poista
  21. Anonyymi24.6.12

    light ja zero limut ei ole hyviä raskauden aikana, sisältävät aspartaamia joka ei ole hyväksi lapsen kehitykselle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Raskaana oleville on olemassa muistisääntö keinomakeutusaineiden sopivuudesta: A:lla alkavat kelpaavat, S:llä alkavat eivät. Siis aspartaami ja asesulfaami K ovat ok, syklamaatti ja sakariini eivät.

      Mitä pahaa siin on jos juon limua noin pari kertaa kussa, toi viikko oli poikkeus.

      Poista