4.10.2014

30 päivän vatsalihashaaste

Kerroin reilu viikko sitten, että aloitin 30 päivän vatsalihastreenin. Jotkut innokkaat lukijatkin
lähtivät minun kanssani tähän mukaan. Multa pyydettiin postausta tästä, joten tässä tää nyt olisi!

Pikku-Lukas napsi muutama päivä sitten kuvia kun tein näitä liikkeitä. Laitoin kameran jalustaan ja asetuksista sarjakuvauksen päälle. Lukas painoi napista ja kamera otti monta kuvaa putkeen. Antti ei aluksi uskonut, että Lukas osaa ottaa kuvia, mutta kyllä vain Lugi osasi! Sain niistä tehtyä hauskoja GIF-kuvia, joissa teen vatsalihasliikkeitä.

Tänään menen 10 päivässä ja ajattelin nyt kertoa, että miten teen tätä haastetta. Olen tehnyt treeniä koko
ajan omilla säännöilläni. Olen pitänyt parin-kolmen päivänkin taukoja, koska body-jumpassa jossa käyn tiistaisin tehdään vatsalihaksia niin, että lihakset tulevat aina aivan aroiksi. Pari kertaa on käynyt niinkin, että jopa
pienikin nauraminen on sattunut lihaksiin. Teen myös hiukan erilailla liikkeet mitä alkuperäisessä ohjeessa on.
Tässä se alkuperäinen kuva, joka löytyy Googlettamalla.

Haasteessa toistetaan neljää eri vatsalihaksiin vaikuttavaa liikettä.
1. Istumaannousu, 2. rutistus, 3. jalan nosto ja 4. lankku.
Liikkeet kasvavat kertamääräisesti kunnes 30 päivää tulee täyteen.

1. Istumaannousu:
Sit-ups/istumaannousu on perus vatsalihasliike, jossa noustaan alhaalta ihan ylös.
Musta se on vähän huono selälle niin teen sen tilalla ½ vatsalihasliikkeen eli nousen vain puoliväliin asti.

2. Rutistus:
Tossa ohjeen kuvassa toi tyyppi tekee sen vähän erilailla, mutta mä teen tän näin.
Vähitellen toistojen määrät nousevat sen verran ylös, että pidän pieniä taukoja välissä.
Esimerkiksi 30 rutistusta menee 3x10.

3. Jalan nosto:
Jalannoston teen taas vähän omaan tyyliin. Nostan kyllä jalkoja, mutta teen samalla vinoja vatsalihaksia. Vastakkaiset polvet ja kyynärpäät rutistetaan yhteen ja molemmat puolet vuorotellen.
Nää GIF-kuvat liikkuu vähän liian nopsaa. Teen oikeasti hiljempaa.

4. Lankku:
Kohottaudun kyynärvarsien ja varpaiden varaan. Varmistan, että ylävartalo on suora ja jäykkä niin, että koko vartalo muodostaa suoran linjan korvista kantapäihin. Pysy asennossa annettu aika tai kunnes et enää jaksa enempää.

Silloin kun sairastin anoreksiaa oli mulla pakkomielteenä tehdä joka ilta 100 vatsalihasliikettä. Se oli
ihan järjetöntä. Tän haasteen otan aivan eri mielellä ja ihan rennosti. Tää on oikeasti tosi kivaa,
eikä mua edes haittaa vaikkei mitään tuloksia tulisi. Tärkeintä on se, että vatsalihakset vahvistuvat!

Lähdetkö säkin mukaan tähän haasteeseen?
Itse ajattelin ehkä lähteä vielä siihen pepputreeniin ;)


22 kommenttia:

  1. Huu, jos lähet pepputreeniin, laita siitäkin tällainen ohje tänne... siihen voisi lähteä mukaan ;) :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo! :) Jos lähen niin voin tehä kans tällasen ja Lukas voi ottaa taas kuvat :D

      Poista
  2. Pitäisi kyllä tää alottaa. :D Itseasiassa jo joskus alotin, mutta sit lopahti kiinnostus. :D Hmm!

    Millä sä teet näitä tämmösiä liikkuvia kuvia? :))) Näyttää kivoilta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aloita nyt! :)
      Teen tällä: http://www.myspacegens.com/handler.php?gen=animatedimage
      Kiitos :)

      Poista
  3. Yks juttu on pakko tähän laittaa huomioksi; kai teet suhteessa saman määrän selkälihastreeniä tämän seurana? Pelkkien vatsalihasten treenaaminen on huono juttu, ja siitä seuraa vaan selkäkipuja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kyllä! Itsellä on vahva etukaari, ja heikko takakaari, eli olen treenannut vain vatsaa ja rintaa, enkä tarpeeksi selkää. Nykyään kamala ryhti, kun liian vahvat rintalihakset vetää olkapäitä eteen ja aiheuttaa nk enkelin siivet, eli lapaluut "törröttää". Eli selkää kehiin myös!:)

      Poista
  4. Anonyymi4.10.14

    Nuo situpsit eivät käy selkään jos teet ne oikein :) Kun muistaa painaa navan selkärankaan (painaa ristiselkää lattiaan) ja nouset lattiasta selkä pyöreänä nikama nikamalta ja laskeudut takaisin alas myös pyöreällä selällä, silloin selkään ei kohdistu painetta :) Alkuun kannattaa helpottaa liikettä esimerkiksi niin että kaveri istuu nilkkojen päällä tai laittaa jalalat sohvan reunan taaksen :) Tuo ylösnousu on todella hyvä liike ja se kannattaa ehdottomasti opetella tekemään oikein :)
    Treenaamisen iloa :) :)

    T. Fysioterapeutti ja ryhmäliikuntaohjaaja :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anonyymi4.10.14

      Mulla ainakin sattuu vaikka kuinka tekisin oikein... Mun selkä ei vaan kestä lattialla oloa ja siitä nousua.

      Poista
    2. Tein aina ennen 2008-2011 silleen et nousin kokonaan ylös, mut toihan on kuitenki tehokas vaikka nouseeki puoliväliin asti! Nousin mä yks päivä sit kokonaan ylös niin, et pidin varpaita sohvan alla! :D Me noustaan siel jumpassaki aina vaan tohon puoliväliin :)

      Poista
  5. Mä oon tehnyt tämän! Tossa oli musta kivaa se että päivän liikkeet sai tehtyä nopeasti, eli kiireeseenkään ei voinut vedota :) loppuvaiheessa teki kyllä tosi tiukkaa ja jalkojen nostot teki erityisen tiukkaa. En saanut niitä vissiin kertaakaan tehtyä putkeen. :D lankkuhaastetta kokeilin myös mutta loppuvaiheessa kun piti olla yli 3 min siinä lankussa niin ei tullut mitään, vaan oli pakko tehdä osissa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Otitko ennen ja jälkeen kuvat ja tuliko tuloksia? :) No ei se haittaa vaikkei saa tehtyyn putkeen :) liikkeitä ei saa tehdä niin, että sattuu! Lankku on ehkä noista mun lemppari tai sit toi jalan nosto! :D

      Poista
  6. Anonyymi4.10.14

    Kiitos tästä:)! Itse lähdin tähän haasteeseen mukaan ja teen samalla myös kyykky"haastetta". Muistan kyllä, kun itse syömishäiriöisenä tein pakkomielteisesti 100 vatsaa joka päivä.. Yksi pidempi reissu katkaisi onneksi tuon , kun siellä olisi ollut vaikea tehdä niitä. Mutta nyt tämä haaste ei ole pakkomielteinen, vaan on hauska kokeilla tälläisiä:D..
    Voisinkin joku päivä kokeilla noita sinun muokkaamia liikkeitä:).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä teen aina välillä kyykkyjä ja jumpassa tehään aina kyykkyjä semmosseen tangon kaa! :) Se oli mun mielestä ihan tyhmää tehdä väkisin joka päivä 100 :/ Ihana kuulla et et oo enää syömishäiriöinen<3 Joo kokeile, tykkään tosta ku tehään vinojaki vatsalihaksia!

      Poista
  7. Anonyymi5.10.14

    Tosi hyvää peppu treeniä on itsellä, kun makaa selällään jalat ylhäällä 90 asteen kulmassa joku paino jalkojen päällä (itsellä vauva makaa siinä vatsallaan). Sitten tekee pyörivää liikettä ja kahdeksikkoa niillä jaloilla. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitää koittaa Lukaksen kaa! Välil pidän Lukasta silleen ylhäällä ja leikitään et Lukas on lentokoneessa :D

      Poista
  8. Anonyymi5.10.14

    Hei! Oliks antti hyvinkään yössä lauantaina? :) saatoin olla näkeväni sen amarillon edessä :D t.antin äidin naapuri :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Joo oli! :D Ollaan nyt täs Antin porukoilla :)

      Poista
    2. Anonyymi5.10.14

      Jee, meinasin moikata anttia, mut sitten tajusin ettei se edes tunne mua :,) hah! Vähän kiva! Joskus toivottavasti nään sut livenä niin kerään rohkeutta ja moikkaan, sen verran tykkään sun blogista :) Mukavaa syksyä!

      Poista
    3. Haha, olis ollu kiva jos olisit menny moikkaa Anttii, olis Antti varmaa ollu iloinen tai ihmeissään :D Kerroin sille et mun blogin lukija oli nähny sen! :) Olis kiva nähdä joskus! En ees kunnolla muista miltä näytit ku sillon kerran ajattiin sun ohi nopee. Samoin sinulle mukavaa syksyä! :)

      Poista
  9. Mä alotin kans ton haasteen ja oon menossa 16. päivän kohdalla, LEPOPÄIVÄ JES :DD Toi on ollu kyl aika rankka. Aluks en pysyn ees viittä sekunttia lankussa, mutta eilen meni jo heittämällä toi minuutti! Vatsalihakset kun on kahden raskauden jäljiltä aika olemattomat... :D Hei ja asiasta kukkaruukkuun onko sulla instagramia? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon pitäny taas monen päivän tauon ku tiistaina tehtiin jumpassa niin et tuli kaikki paikat ihan kipeiks! :D Voisin kohta tehä tän päivän liikkeet! Ei oo instagramia ku mun känny on niiin surkee ettei siihen saa! xD Mut oon miettiny sit ku ostan iPhonen niin sitten teen instagramin! :)

      Poista
  10. Anonyymi31.3.16

    Hei, tämä treeniohjelma näyttää tosi hyvältä. voisitko tehdä tämän ryhmä haasteena FB:ssä vähän samaan tyyliin kun Motiviren kyykkyhaaste ? Osallistuisin tähän mielelläni :)

    VastaaPoista